zondag 16 januari 2011

Muzodagen Dworp

Van 11 januari 2011 tot 14 januari 2011 zijn we met het derde jaar naar Dworp gegaan. In Dworp hebben we verschillende dingen gedaan waar we veel van geleerd hebben.

Dag 1
De eerste dag in Dworp hebben we een eigen opera gemaakt. We hadden de opdracht gekregen een Griekse mythe op te zoeken en vanuit deze mythe werd de opera gemaakt. Onze mythe was het hoofd van Medusa. Deze mythe was een heel goede om een opera rond te maken. We hebben de mythe in een modern kleedje gestoken en hier en daar onze eigen inbreng laten doordrukken. De mythe is ook voor een klein stukje aangepast. Het maken van de opera is heel vlot verlopen. Het was een leuke opdracht, zelf een opera maken, ik had nooit gedacht dat ik dit zou doen. MAAR wat heb ik GENOTEN van deze opdracht!
Over het eindresultaat kunnen we zeker tevreden zijn!

Dag 2
De tweede dag hebben we de opdracht gekregen om workshops met kinderen uit te werken. Ook hier was opera het onderliggende thema. Deze workshops uitwerken was leuk om te doen. Je werkt samen met 18 en komt tot een resultaat. Door de verschillende visies en ideeën in de groep kom je redelijk snel tot een resultaat. Tijdens het voorbereiden van de workshops konden we groepje per groepje gaan oefenen in de zaal waar we 's avonds onze opera zouden voorstellen voor de hele groep.

's Avonds was het voorstelling van de verschillende opera's. Dit was echt heel knap om te zien! Iedereen had een ander resultaat maar elk resultaat was op zijn beurt speciaal en knap bedacht. Het was een gezellige avond en het was tof om te zien hoe iedereen een ander eindresultaat bekomt bij dezelfde opdracht.

Dag 3
Dag 3 stond volledig in het teken van de workshops met kinderen. Dit was echt heel leuk om te doen! Wij hadden als workshop bewegingsexpressie. De kinderen vonden onze workshop leuk om te doen. Ze hebben meerdere malen gezegd dat onze workshop leuk om te doen was. Dit doet natuurlijk echt deugd. Je steekt je energie en je werk in het maken van de workshop, dan is dit de kers op de taart. Je voelt dat je werk en je inspanningen niet voor niets zijn geweest.
Onze workshop zag er als volgende uit:
  1. Binnen komen om Thriller en bewegen als een zombie.
  2. Namen op een ritmische manier voorstellen. De leerlingen mochten een showbizznaam verzinnen en deze op een muzische manier voorstellen.
  3. Gevoelens uitbeelden. De leerlingen kregen elk een gevoel te zien. Dit moesten ze uitbeelden en enkel met hun gezichtsuitdrukking duidelijk maken. Dit moesten ze op een gegeven moment even bevriezen. Zo werden de leerlingen geconfronteerd met de moeilijkheid om een gevoel uit te drukken zonder geluid. Dit is ook in de opera het geval. De acteurs moeten een goede gezichtsuitdrukking hebben.
  4. Bewegen op muziek. Telkens werd de muziek aangezet, wanneer de muziek iets zachter werd gezet, werden de kinderen iets anders uit de opera (dirigent, zangeres, danseres, orkest, het sjieke volk, ...).
  5. Beeldhouwer. De leerlingen werden per twee gezet. De ene leerling was de beeldhouwer, de andere was het standbeeld. De beeldhouwer mocht telkens iets veranderen aan het standbeeld, na enkele tellen mochten de beeldhouwers doorschuiven naar een ander standbeeld. Zo werden de standbeelden gevormd. Nadat iedereen iets heeft veranderd, werd er gewisseld. De beeldhouwers werden standbeeld en omgekeerd.
  6. Gezamenlijk standbeeld vormen. De leerlingen mochten één voor één op een rustige manier naar de muur lopen. Hier namen ze een positie aan en zo bleven ze heel de tijd staan tot iedereen erbij stond. Op het einde bleven de leerlingen nog enkele tellen staan waardoor het net één groot standbeeld leek. 
  7. relaxatieoefeningen. Na al de inspanningen was het even tijd voor ontspanning. Ook de ademhaling werd benadrukt.
Dag 4
De vierde dag bestond uit het voorstellen van de muzoboxen. Dit was een leuke opdracht, zien hoe iedereen zijn eigenheid verwerkt in de muzobox.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten